Revoluția pe două roți – Nașterea unei noi tehnologii de debitare a buștenilor
Etichete
Acest articol este dedicat evoluției fierăstrăului portabil LT40, pe baza arhivelor Wood-Mizer și a interviurilor cu specialiști din departamentele de Cercetare & Dezvoltare, Servicii Clienți, Vânzări și Marketing. Și, desigur, pe feedback-ul clienților din întreaga lume care lucrează cu fierăstrăul LT40.
Primul fierăstrău panglică mobil și-a început istoria în 1982, în SUA, când doi ingineri talentați, Don Laskowski și Dan Tekulve, au proiectat o nouă mașină care putea tăia un buștean în cherestea. Operatorul putea fi oricine, deoarece operarea fierăstrăului era ușoara, iar locul de munca putea fi oriunde, deoarece utilajul era ușor și portabil. În același an a fost înființată compania Wood-Mizer. Modelul fierăstrăului și-a primit denumirea prin simbolurile „LT” - literele inițiale ale numelor de familie ale inginerilor „Laskowski & Tekulve”. Tehnologia inovatoare de debitare de cherestea și-a câștigat rapid reputația în rândul operatorilor de profil din SUA și, în cele din urmă, a ajuns în Europa la sfârșitul anilor 80.
Sediul Wood-Mizer Europa din Koło, Polonia, la începutul anilor 90
Europa salută primul fierăstrău LT40
Istoria Wood-Mizer Europe datează din 1989, când antreprenorul polonez Jerzy Hajduczyk, care a locuit în SUA, a recunoscut potențialul fierăstrăului Wood-Mizer în Polonia. În calitate de arhitect profesionist, Hajduczyk era un entuziast pentru construcțiile cu cadre din lemn și prelucrarea lemnului. L-a întâlnit pe Don Laskovsky și i-a sugerat să înceapă distribuirea de fierăstraie în Europa, promovând în același timp construcția de case din cadre de lemn în toată Polonia. În vara anului 1990, noul birou Wood-Mizer din orașul polonez Koło primea primele fierăstraie LT40.
Fabrica Wood-Mizer din Koło, Polonia
Wood-Mizer LT40 gata pentru remorcare
„Îmi amintesc că primele două fierăstraie LT40 care au ajuns la noi din America au fost modelele din ’87 produse în anul 1988. În lunile următoare, primeam modelele LT30 și LT40, iar diferența acestora era în lungimea cadrului patului. LT30 avea un cadru de lungime 5,1 m, iar LT40 un cadru de 6,4 m, în timp ce capul de fierăstrău rămânea identic”, își amintește Robert Fret, un specialist de lungă durată în serviciile oferite clienților Wood-Mizer. „Primele fierăstraie care au ajuns la Koło le-am folosit pentru demonstrații publice și debitarea de cherestea pe bază de contract. Acest serviciu de debitare de cherestea a fost popular în rândul clienților, iar tehnicienii Wood-Mizer bine pregătiți puteau prezenta noua tehnologie în orașele și satele din apropiere.
Începutul anilor 1990 în Polonia a marcat o perioadă de transformări economice și politice complexe, precum și o perioadă de stagnare a industriei de prelucrare a lemnului care avea nevoie de reforme urgente. Multe companii din domeniu foloseau gatere vechi și stationare cu lame groase care procesau bușteni cu un diametru limitat. În plus, aceste gatere vechi consumau multă energie și produceau multe deșeuri. Clienții erau nevoiți să-și transporte buștenii la gaterele staționare, ceea ce însemna costuri suplimentare de transport. „Un buștean debitat pe vechile gatere trebuia debitat în întregime înainte ca operatorul să poată vedea calitatea materialului tăiat. În general, încărcai un buștean în gater și speri că cheresteaua pe care ți-o dă înapoi mașina este mai mult sau mai puțin bună. Restul nu reprezenta altceva decât deșeuri", ne împărtășește Robert Fret.
Fierăstrăul mobil LT40 a oferit o nouă modalitate de prelucrare. „Când remorcam primele fierăstraie în satele din apropiere pentru a tăia bușteni pentru clienții noștri, cartiere întregi întorceau privirea să se uite la mașină. Oamenii ne întrebau ce fel de mașină este și ce vom face cu ea. Nu credeau că patul fierăstrăului putea suporta greutatea unui plop mare. Spre surprinderea lor, LT40 tăia astfel de bușteni în scânduri și grinzi fără prea mult efort. Clienții noștri puteau obține mult mai multă cherestea dintr-un singur buștean decât se așteptau. Pentru industrie, nu a fost doar o descoperire. A fost o revoluție!" își amintește Dariusz Kujawa, managerul departamentului de servicii pentru clienți și unul dintre cei mai experimentați angajați ai Wood-Mizer, cu o carieră care a început în companie la începutul anilor 1990.
O altă revoluție au reprezentat-o pânzele de fierăstrău cu bandă subțire, robuste și foarte eficiente folosite de fierăstrău. Tehnologia pânzelor de fierăstrău panglică cu tăietură subțire a permis fierăstrăului să producă cherestea mai valoroasă, cu deșeuri minime și mai puțină putere necesară pentru operare. „Cu această pânză de fierăstrău puteam debita un buștean de stejar cu lățime de până la 90 cm. Oamenii nu credeau era posibil acest lucru. La diferite târguri și expoziții, am avut mereu o mulțime de entuziaști care abia așteptau să ne dea o mână de ajutor cărând cheresteaua. A fost fantastic să fiu în lumina reflectoarelor!" își amintește Robert Fret.
O structură inovativă
Inginerii primului fierăstrău Wood-Mizer erau familiarizați cu situația din industria lemnului la acea vreme. Ei au proiectat câteva soluții tehnice despre care considerau că erau necesare unui fierăstrău modern. Fierăstrăul a fost proiectat pentru a fi ușor în greutate, simplu de operat și, cel mai important, portabil. Acestea au permis utilizatorului să-l transporte în orice loc în care avea nevoie pentru a produce lemn în siguranță și convenabil.
LT40 HD G24 mobil în timpul lucrului, Franța 1995
LT40 cu motor diesel Lombardini prezentat în Ghana 2001
„Inovator a fost de-asemenea design-ul ușor și posibilitatea de a remorca fierăstrăul. Unul dintre primele fierăstraie care au ajuns în Polonia a fost fierăstrăul hidraulic cu motor pe benzină Wood-Mizer LT40 de 24 de cai putere, cu o greutate în jur de 1200 kg. Dispunea de un pat hidraulic cu funcții simple, precum o clemă centrală, sistem de rotire a buștenilor, brațe de încărcare și un mecanism de echilibrare. Nu voi uita niciodată cum am remorcat fierăstrăul prin oraș cu un autoturism mic, fapt care chiar și astăzi mă face să zâmbesc, gândindu-mă cât de disproporționat era, ", recunoaște Dariusz Kujawa.
Fierăstrăul LT40 nu a reprezentat doar o revoluție pentru industria de prelucrare a lemnului, ci a fost și o șansă pentru oameni obișnuiți de a-și începe afacerile. Din punct de vedere economic, investiția într-un fierăstrău portabil pentru producerea de cherestea la locul clientului reprezenta o decizie inteligentă. LT40 putea furniza unui client mult mai multă cherestea decât se aștepta, iar deșeurile generate erau minime. „LT40 a creat o oportunitate pentru proprietarii lor de a-și câștiga traiul decent, demonstrând în același timp că este un utilaj complet suficient pentru a susține o companie prosperă”, afirmă Robert Fret.
LT40 cu motor diesel Lombardini la un târg/expoziție din Serbia în 2001
Lider în clasa sa
Încă de la început, fierăstrăul a fost bine proiectat și a beneficiat de caracteristici care au stabilit noua direcție de urmat de alte modele de fierăstraie. LT40 a devenit un standard de tehnică pentru toate fierăstraiele din seria LT, care sunt binecunoscute printr-un cap de fierăstrău în consolă suspendată de un singur pilon deasupra unui pat.
"Dacă achiziționați un model LT40, obțineți de fapt o ‘legendă’. Pentru atelierele cu producție la un nivel constant, fără nevoia de creștere a volumului, acest fierăstrău este practic ‘pe viață‘”, ne explică Dariusz Kujawa.
În următorii 40 de ani au existat mai multe modernizări și modificări ale fierăstrăului LT40 pentru îmbunătățirea siguranței, creșterea confortului operatorului, eficienței și preciziei de debitare. În anumite cazuri, utilizatorii au sugerat anumite îmbunătățiri practice.
Modernizările aduse în timp fierăstrăului LT40:
• primele modificări introduse în SUA în 1987
• unificarea comutatoarelor de control într-un singur tablou de comandă (1991)
• introducerea unui mecanism de frânare superior (1992)
• modernizare majoră a cadrului fierăstrăului (1996)
• introducerea unui sistem "Simple Set" de control automat al grosimii scândurii (1997)
• introducerea alimentării cu curent alternativ și conversia la sistemul metric de măsură (1998)
• introducerea motoarelor pe benzină KUBOTA (2000)
• introducerea versiunii WIDE (LATE) a capului fierăstrăului (2020)
Aflați mai multe despre fierăstrăul portabil Wood-Mizer LT40:
- Revoluția pe două roți – Nașterea unei noi tehnologii de debitare a buștenilor
- Istoria fierăstrăului LT40: Actualizări ale capului de tăiere și panoului de control
- Istoria fierăstrăului LT40: Actualizări ale pânzelor și sistemului de ghidare a acestora
- Istoria fierăstrăului LT40: Actualizări ale motorului principal
- Istoria fierăstrăului LT40: Modernizări ale patului și sistemului hidraulic
- Legendarul fierăstrău Wood-Mizer LT40: Aflați ce spun operatorii despre această mașină
***