Istoria fierăstrăului LT40: Actualizări ale motorului principal
Etichete
Motorul principal al fierăstrăului este una dintre cele mai critice componente care generează puterea necesară pentru o debitare eficientă a buștenilor. Motoarele instalate pe primele fierăstraie LT40 la începutul anilor 1990 erau economice și relativ puternice. Totuși, aspectul cel mai important, motoarele respective se potriveau perfect la structura ușoară și compactă a unui fierăstrău portabil.
Atelierele obișnuite de prelucrare a lemnului de la sfârșitul anilor 1980 operau modele de gatere grele și învechite, care nu aveau nimic de-a face cu producția eficientă de cherestea. Tehnologia veche genera costuri economice mari și înregistra un impact negativ asupra mediului înconjurător. Principalele motoare folosite la acea vreme consumau multă energie, iar munca era extrem de ineficientă deoarece rezulta în urma debitării o cantitate mare de talaș. Aceste motoare erau în principal electrice, supradimensionate, cu nervurile de răcire caracteristice, făcându-le să pară puternice, dar, de fapt, aveau o putere relativ scăzută față de dimensiunile lor impresionante.
O schimbare extraordinară a survenit odată cu apariția motoarelor instalate pe fierăstrăul LT40. În ciuda dimensiunilor mici, generau suficientă putere, nu consumau mult combustibil și erau ușor de operat. Cu un motor principal adecvat care generează suficienți cai putere, o pânză subțire și îngustă de fierăstrău care debita eficient buștenii se puteau produce cu ușurință scânduri cu o suprafață perfect plană.
Motoare cu ardere pe fierăstraiele LT40
Primele fierăstraie LT40 care ajungeau în Polonia în anii 1990 erau echipate cu motoare pe benzină furnizate de compania americană ONAN. Erau motoare în 2 cilindri, cu volantă mare din fontă, care generau 24 CP. Se spunea atunci că acest gen de motor este robust și fiabil – simplu în construcție și funcționa bine în toate condițiile meteorologice.
În 1992, Wood-Mizer a introdus primul motor diesel de la ACME Motori. Acest motor italienesc genera 20 CP; cu toate acestea, nu s-a bucurat de prea mult succes în rândul utilizatorilor din cauza defecțiunilor frecvente. „Motoarele de la ACME Motori probabil arătau frumos și erau compacte, dar nu mergeau deloc bine pe fierăstraie. Erau concepute mai ales pentru mașini din domeniul construcțiilor, precum generatoare electrice sau mașini de tencuit, unde funcționau stabil și continuu. Pe un fierăstrău de cherestea, acel motor funcționa bine la turație mică, dar odată ce pânza era cuplată și motorul începea să funcționeze sub sarcină, își pierdea ritmul de lucru uniform și stabil”, ne explică Robert Fret, un specialist cu experiență în servicii dedicate clienților.
Gama de motoare cu ardere a devenit mai larg folosită în 1996 odată cu introducerea unui motor diesel italienesc Lombardini, disponibil în două versiuni – cu 30 și 40 CP. Acest motor necesita mai multă atenție și întreținere în timpul operării și nu a atras clienții. Principala sa slăbiciune a fost supraîncălzirea frecventă a capului și un sistem de injecție de combustibil defectuos.
În 2000, fierăstraiele Wood-Mizer primeau motoarele diesel japoneze de la Kubota, câștigând rapid popularitate în rândul utilizatorilor. Aceste motoare erau simple în construcție, fiabile și funcționau perfect în aproape orice mediu climatic. Arborele cu came a fost construit cu roți dințate și nu necesita service. „Când am introdus motoarele Kubota, orice problemă legată de motorizare a dispărut. În ultimii 20 de ani, îmi amintesc doar două defecțiuni majore ale acestor motoare raportate departamentului nostru”, declară Dariusz Kujawa, Managerul Serviciului Clienți care lucrează la Wood-Mizer de la începutul anilor 1990.
Datorită standardelor ridicate de emisii, motoarele Kubota D33 și D42 nu mai sunt comercializate în UE. Cu toate acestea, modelele respective sunt încă vândute în Asia și Africa.
În ultimii ani, motorul principal dominant al fierăstrăului LT40 a fost furnizat de Kohler, producătorul de motoare pe benzină foarte fiabile.
Motoare electrice pe fierăstraiele LT40
Primele motoare electrice pe fierăstraiele LT40 pentru piața europeană au apărut în 1991. Motoarele americane Baldor (11 kW) cu mecanism clasic de pornire aveau reputația de a fi durabile și fiabile, relativ puternice având în vedere dimensiunile lor reduse. „Primele motoare electrice de la Baldor au făcut impresie bună clienților noștri. Erau ușoare și compacte, cu un bloc principal neted, fără nervuri. Clienții nu puteau să creadă că un motor atât de mic putea genera atât de multă putere”, își amintește Robert Fret.
Fierăstrăul LT40 de la începutul anilor 1990 cu motor electric trifazic a fost cuplat la o instalație de 12V DC pentru mecanismul de avans a capului de fierăstrău și funcțiile patului hidraulic. În practică, însemna că, deși fierăstrăul era echipat cu motorul principal pe curent alternativ, avea nevoie de o baterie de 12V și de un alternator pentru încărcare. „A stârnit multe controverse în rândul clienților noștri, deoarece aceștia nu înțelegeau prea bine de ce un fierăstrău cu motorul electric principal necesita în plus un alternator”, își amintește Robert Fret.
În acea perioadă, placa de bază pentru motorul principal era universală, permițând proprietarului să înlocuiască motorul principal de benzină la cel electric dacă era necesar. Serviciul tehnic a efectuat des această operație pentru clienți. Întreaga operațiune de schimbare a motorului principal dura doar 2 ore.
O tranziție completă la sursa de curent alternativ (AC) pe fierăstrăul LT40 a avut loc în 1998 și a reprezentat o actualizare tehnică extrem de semnificativă a fierăstrăului. Această modificare a permis o instalație electrică unificată de 380 V fără alternator și baterie. Noua instalație a îmbunătățit și extins operarea funcțiilor patului hidraulic. În versiunile AC ale fierăstrăului LT40, nu era necesară ungerea conectorilor din comutatoarele tamburului, o cerință de-altfel în versiunile DC – ceea ce a reprezentat o modificare eficientă din punctul de vedere al operatorului.
Cine are nevoie de un motor pe benzină și cine de unul electric?
Ipoteza inginerească de bază a creatorilor fierăstrăului LT40, Don Laskowski și Dan Tekulve, a fost să creeze un utilaj ușor și compact care să permită debitarea lemnului în orice locație, așa că ideea de a folosi un motor cu ardere era justificată. În plus, distanțele geografice din SUA sunt semnificativ mai mari decât în Europa, densitatea populației în orașe și sate diferă, iar prețurile la benzină sunt întotdeauna mai rezonabile.
Cu toate acestea, situația în unele state europene (de exemplu, Polonia) era diferită. Utilizatorii fierăstraielor lucrau adesea aproape de gospodării, de unde puteau prelungi cu ușurință cablurile electrice. Motorul electric Baldor era cunoscut pentru construcția sa simplă și întreținerea minimă, spre deosebire de un motor pe benzină care necesita schimbare periodică a uleiului și filtrelor. Mulți clienți au decis să achiziționeze un fierăstrău LT40 mobil cu motor electric, deși era nevoie întotdeauna să poarte un cablu de alimentare oriunde se deplasau cu fierăstrăul lor.
În zilele noastre
Fierăstrăul Wood-Mizer LT40 este oferit astăzi în versiunile de motorizare pe benzină și electrice în mai multe opțiuni de putere. Cumpărătorul poate alege liber ce opțiune de putere se potrivește nevoilor sale de fierăstrău și poate alege una dintre versiunile electrice de 11, 15 sau 18,5 kW, motoarele pe benzină Kohler 14-38 KM sau motorul diesel Kubota D25.
Merită menționat mecanismul excepțional de transmisie, care se remarcă față de restul fierăstraielor din serie. Este separat de camera pânzei pentru a-l proteja de murdăria și rumegușul produs în procesul de debitare lemnoasă. Transmiterea puterii de la arborele principal al motorului la volantă este realizată de o curea de transmisie unificată durabilă cuplată cu un mecanism de ambreiaj - fie un ambreiaj manual standard care cuplează pânza, fie un ambreiaj automat opțional controlat electronic.
Aflați mai multe despre fierăstrăul portabil Wood-Mizer LT40:
- Revoluția pe două roți – Nașterea unei noi tehnologii de debitare a buștenilor
- Istoria fierăstrăului LT40: Actualizări ale capului de tăiere și panoului de control
- Istoria fierăstrăului LT40: Actualizări ale pânzelor și sistemului de ghidare a acestora
- Istoria fierăstrăului LT40: Actualizări ale motorului principal
- Istoria fierăstrăului LT40: Modernizări ale patului și sistemului hidraulic
- Legendarul fierăstrău Wood-Mizer LT40: Aflați ce spun operatorii despre această mașină
***